Actueel

Trage campagnes kosten stemmen

Trage campagnes kosten stemmen Telegraaf –
deskundigen: politici laten kansen liggen
(Volkskrant – 15 augustus 2012)

Tot verbazing van communicatiedeskundigen komen de campagneactiviteiten van de politieke partijen maar moeizaam op gang. Met nog een krappe maand te gaan voor de verkiezingen is van propaganda maken nog niet veel te merken. Behalve het uitdelen van flyers houden de politieke partijen en hun lijsttrekkers zich opvallend in de luwte.

‘Een gemiste kans’, vindt Kirsten Verdel, voormalig stafwerker van Barack Obama. „Om echt grote verschillen in kiesgedrag teweeg te brengen, is het nu veel te laat. Mensen bedenken drie à zes maanden voor de verkiezingen al op wie ze willen stemmen. Zo’n voorkeur kun je veranderen, maar dan moet je maanden tevoren al beginnen met het voeren van campagne.”

Hier vindt u het volledige artikel zoals gepubliceerd in de Telegraaf op woensdag 15 augustus 2012.

Campaignwatch 2012 – ‘Blijft de arrogante strategie van SP en VVD werken?’
(Volkskrant – 14 augustus 2012)

‘Er bestaat niet zoiets als dé start van een politieke campagne. Dit weekeinde hadden de PvdA en D66 zogenaamd de ‘officiële start’ van hun verkiezingscampagnes, maar de PvdA had enige tijd terug ook al eens een ‘officiële aftrap’ en er zullen er nog wel meer volgen. Media hebben immers een kort geheugen en ze hebben zelden in de gaten dat de boodschap dat de campagne ‘nu’ begint eigenlijk niet meer is dan een vehikel om in het nieuws te komen. De ‘start van de campagne’ is immers een nieuwsfeit en dus aanleiding voor journalisten om inderdaad maar weer eens te berichten over partij X of Y. Daarom worden in campagnetijd ook regelmatig plannen gelanceerd die al jaren oud zijn, maar nu ineens weer voorpaginanieuws worden, omdat journalisten te lui zijn om het archief in te duiken.’

‘Van de SP en VVD horen we nog weinig. Dat is vooral van de SP niet vreemd: waarom zou je campagne gaan voeren als je met niets doen bereikt dat je elke week verder stijgt in de peilingen? De SP groeit nu zo omdat veel kiezers de gevestigde (bestuurders-)partijen zat zijn. Ze missen visie bij die partijen, zijn het oneens met bestaande visies, of storen zich aan intern gedoe. Met name bij GroenLinks was dat duidelijk zichtbaar: er was al onvrede over de Kunduz-missie en toen er gedoe ontstond over het partijleiderschap haakten veel mensen definitief af.’

‘Maar goed, het is natuurlijk wel absurd dat het vijf weken voor de verkiezingen nog zo stil is op het campagnefront. Het is bijna onmogelijk om nu nog veel verschil te maken. We zullen zien of er in zo’n korte tijd nog gaten in de muren van VVD en SP geschoten kunnen worden. Nu de sportzomer weer voorbij is, richten journalistieke redacties zich in ieder geval weer op de politiek. Eigenlijk kan je zeggen dat de campagne niet begonnen wordt door de PvdA of D66, maar door de media.’

Lees hier het volledige artikel zoals gepubliceerd in de Volkskrant op dinsdag 14 augustus 2012.