Laat je inspireren

Laat je inspireren

2 maart 2015

Als kleine jongen keek ik altijd graag naar Discovery Channel. We hebben het dan over inmiddels alweer meer dan 10 jaar geleden. Toen zond Discovery Channel nog documentaires uit van twee uur of langer. Ik keek er vooral naar vanwege mijn interesse voor geschiedenis en dan met name de Tweede Wereldoorlog. Maar gaandeweg ontdekte ik dat programma’s waarvan ik van tevoren dacht dat ze me niet zouden kunnen bekoren, achteraf toch ook best interessant bleken te zijn.

Met deze wijsheid in pacht lees ik tegenwoordig altijd de krant en tijdschriften als de Kijk, Historia en Time Magazine. Het is gewoon heel leuk en interessant om over veel verschillende onderwerpen te lezen. Niet alleen omdat het je kijk op mensen en ontwikkelingen in de wereld verbreedt en soms zelfs verandert, maar ook omdat het me nog best wel vaak goed van pas komt. In de wereld van public affairs krijg je vaak te maken met een scala aan klanten. Van grote multinationals zoals KPGM en Coca-Cola tot kleinere bedrijven. Van klanten als het Loodswezen en de KNOV, tot de provincie Limburg en de gemeente Amsterdam. Allemaal klanten met een andere inhoud, een ander speelveld en een andere vraag. Een brede blik waarbij je gebruik kan maken van meerdere disciplines helpt in dat geval. Je begrijpt de vraag van de klant beter, je weet sneller waar je moet zijn en je bent in staat om gerichter advies te geven. Daarnaast zorgt het ervoor dat je ‘feeling’ houdt met de maatschappij en weet je vaker wat er ‘leeft’ onder de mensen.

Bij Dröge en van Drimmelen ben ik hier niet alleen in. Op mijn eerste heimiddag kwam ik erachter dat veel van mijn collega’s een bèta achtergrond hebben. Toch handig wanneer veel van je klanten zich in de ICT sector bevinden! Iedereen is daarbij op een of andere manier actief bij een partij, vereniging of als vrijwilliger. Veel verschillende ervaringen, opgedane kennis en best practices worden op deze manier wekelijks met elkaar gedeeld. Daar moet je ook de tijd voor nemen. Het is goed om af en toe even stil te staan bij wat je collega’s inspireert en waar ze mee bezig zijn: dat helpt jezelf en je werk verder. Het doet me ontzettend denken aan een prachtige reclame van Discovery Channel die vroeger tussen de twee uur durende documentaires regelmatig werd uitgezonden. Een man die te midden van een zich haastende massa op een druk treinstation even de tijd neemt om naar een zich langzaam voortbewegende slak te kijken. De tijd lijkt voor hem even stil te staan, terwijl de wereld in sneltreinvaart verder gaat. De tekst daarbij was: laat je inspireren!

 

"Het is elke dag weer een uitdaging om de gevoelstemperatuur in politiek en maatschappij goed te meten en daar naar te handelen."
Roeland Coomans
Senior adviseur