Hoe beïnvloed je beleid? Over timing, kennis en de juiste kanalen

Hoe beïnvloed je beleid? Over timing, kennis en de juiste kanalen

Er is dus een aantal aanbevelingen te doen als het gaat om het vinden van het juiste moment om in een lobby te stappen. Ten eerste: denk lange termijn. Zorg er voor dat je weet wat er in de komende weken, maanden of zelfs jaren ongeveer gaat gebeuren, zodat je kunt bepalen wat het juiste moment in het proces is om je punt aanhangig te maken. Ten tweede: ken de processen en procedures van organisaties waar je iets van wilt. Om bijvoorbeeld een punt in een verkiezingsprogramma te krijgen, zul je moeten weten hoe het programma wordt opgesteld, wie daar voor verantwoordelijk is, hoe die persoon te bereiken is, op welke manieren dat in dat proces mogelijk is en hoe de besluitvorming over het programma uiteindelijk is geregeld. Datzelfde geldt voor een lobby richting bijvoorbeeld kabinet. En ten derde: speel het via het juiste kanaal. De ene keer kun je een punt op de agenda krijgen door rechtstreeks de eindverantwoordelijken voor die agenda te benaderen, een andere keer lukt dat beter door de media te benaderen of ondersteunend (ambtelijk) personeel te informeren.

Precies dit soort vraagstukken zijn de reden waarom veel organisaties in zowel publieke als private sector advies inschakelen. Vaak hebben zij te weinig tijd, kennis of contacten binnen bepaalde netwerken om de juiste momenten, plaatsen en kanalen te kunnen bepalen. Grote organisaties nemen om die reden soms mensen in dienst om hun public affairs te regelen, andere huren tijdelijk externe adviseurs in. Gek genoeg heet dat in de volksmond in het ene geval 'woordvoerder van bedrijf X', in het andere geval wordt er gesproken over een 'lobbyist.' Eigenlijk gaat het natuurlijk in beide gevallen om hetzelfde: de organisatie wordt geholpen met het behartigen van hun belangen bij derden.

 

Door Kirsten Verdel

"Zowel in mijn privéleven als in mijn werk streef ik ernaar om mensen de kans te geven het beste uit zichzelf of hun organisatie te halen."
Kirsten Verdel
Senior adviseur