Trends in communicatie

Trends in communicatie

Nieuwsgierig naar wat trends kunnen betekenen voor mij als young professional in het communicatievak, woonde ik afgelopen dinsdag een college bij van Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar communicatiemanagement. Een beetje teleurstellend was de nieuwswaarde wel: wist ik niet allang dat de aandacht van offline naar online communicatie verschuift, vertrouwenskwesties aan de orde van de dag zijn en we als organisaties met zijn allen communicatiever kunnen zijn en moeten luisteren in plaats van zenden?

Ja, ik was goed op de hoogte. Maar aan de reacties van het publiek te merken zat de crux hem ook niet in de definiëring van trends, maar in de vertaling naar de praktijk. Want hoe zorg je er als woningcorporatie voor dat je je reputatie hoog houdt, terwijl de concurrent het vertrouwen in woningcorporaties heeft doen afnemen? En hoe maak je aan het college van burgemeester en wethouders duidelijk dat de communicatiemedewerker in het begintraject van het ontwikkelen van beleid aan tafel moet zitten, zodat het beleid vervolgens sneller op een heldere manier gecommuniceerd kan worden naar de burger?

Het sleutelwoord hierin is legitimiteit: maak intern en extern jouw toegevoegde waarde zichtbaar. Als organisatie voor je klanten en stakeholders, als medewerker voor je organisatie en collega’s, en als adviseur voor andere organisaties. Ik ga de uitdaging graag aan om samen met mijn klanten waarde te creëren en te bouwen aan vertrouwen door individuele kracht om te zetten in waarde voor de samenleving. Misschien zetten we de trend?

Tessa van Leeuwen, junior adviseur communicatie