Van stranger naar fan

Van stranger naar fan

Hoe kom je tot een gedegen social media strategie & aanpak? Wat is er nodig voordat de directie het ‘ok-stempel’ geeft? Wat willen we met het plan? Enkel kaders voor het management, of meer? Wie schrijft het, de stagiair of toch niet? Wat zijn de richtlijnen voor de medewerkers?

Een informatief college tijdens de eerste Social Media Club van 2012. Ruim 150 Haagse communicatieprofessionals krijgen een opfriscursus social media. Het barst niet van de nieuwe weetjes. Het is vooral een feest van herkenning. Met de theorie zit het dus wel goed.

Nu de praktijk. De merkmanager van Aegon vertelt over hun aanpak. Aegon is het stadium van ‘We willen wat met social media’ ver voorbij. Ze zijn het er over eens. Zij willen fans van Aegon. Aegon gebruikt de strategie van L.E.A.D.S: listening, education, ambassadors, dialogue, synergy.

Ze willen van strangers naar friends, van consumers naar fans. Door slim gebruik te maken van sportsponsoring in combinatie met actuele acties op social media groeit het aantal friends in hoog tempo. Tegelijkertijd moeten transparantie, samenwerken, feedback vragen, de dialoog aan gaan, loyaliteit belonen en cocreaties van consumers fans maken.

Maar hoe maak je van die friends nu consumers? Wat leveren alle inspanningen op? Wat heb je aan vrienden als ze niets van je kopen? Een onvermijdelijke vraag. Aegon gaat er komend jaar mee aan de slag. Ik ga het volgen. Ze hebben via alle social media acties in ieder geval genoeg plaatsen waar vrienden zitten. Tot zover in ieder geval een inspirerende ‘good practice.’ Zal ik vrienden worden?

Svenja Westerduin

Communicatieadviseur 

Februari 2012