Communicatieadviseurs als ‘digital natives’

Communicatieadviseurs als ‘digital natives’

Peer pressure, hashtags, webcare, trending topics en followers. Voor ‘digital natives’ (en communicatieadviseurs) zijn deze termen dagelijkse kost. De ‘digital immigrant’ haakt af bij menig gesprek over social media. Jammer, want hiermee missen ze de aansluiting met de jonge(re) generatie. Ze weten ook wel dat er ‘er iets mee moeten, maar wat.’ De nut en noodzaak van reageren op sociale kanalen is nog lang niet bij iedereen doorgedrongen.

Neem nu een hotel in Scheveningen. Zij zijn door Zoover uitgeroepen tot het smerigste hotel van Nederland. Dit is als hoteleigenaar wel het laatste wat je wilt. Als de Telegraaf de eigenaar om een reactie vraagt is hij niet bereikbaar. Als je het mij vraagt heeft het hotel tijden geleden al kansen laten liggen. Waarom zijn zij niet in gesprek gegaan met de recensenten? Waarom hebben zij niet direct werk gemaakt van de negatieve punten? Anno 2011 is de ontvanger aan zet. Ga het gesprek aan!

Natuurlijk zijn er ook veel voorbeelden gezien van organisaties die wel terugpraten naar aanleiding van berichten die geplaatst zijn op bijvoorbeeld Twitter. Collega Meindert was onlangs te gast bij PREMtime op radio 1. Zij spraken over lobbyen. Voor, tijdens en na het interview hebben we getwitterd met #Premtime #pszvs. Binnen enkele minuten zijn onze tweets opgepikt door de redactie van Prem en kregen we een bericht van 140 tekens terug. Tijdens de uitzending werd Prem non-stop voorzien van nieuwe vragen afkomstig van luisteraars. Twitter en radio zijn blijkbaar een goede combinatie. 3FM heeft momenteel geen idee waar hun redactie over 1 a 2 jaar staat. Misschien wel 100 procent social?

Mocht je binnenkort contact zoeken met Ziggo? Dan raad ik je aan om de telefoon te laten voor wat het is. Hun callcenter kan nog heel wat leren van de reactie –en actiesnelheid van hun 'sociale dienst' (creatieve vertaling webcare team door 3FM).

‘Digital immigrants’ we leggen met plezier uit wat je kunt met peer pressure, hashtags, webcare, trending topics en followers. ‘We moeten er iets mee maar wat..’  Wij helpen graag.

Svenja Westerduin
Communicatieadviseur
April 2011