Adviseurs in gesprek met de NOS

Adviseurs in gesprek met de NOS

Hoe werkt de nieuwsredactie van de NOS? Wat kunnen journalisten voor ons - en wij voor hen - betekenen? Wanneer trekt een persbericht de aandacht? Voor onze cliënten hebben we al diverse free publicity trajecten met succes begeleid.

Toch is aandacht in de media niet vanzelfsprekend. De ruimte is beperkt en de mogelijke onderwerpen ontelbaar. Een slimme strategie is een vereiste, samen met beetje geluk. PSZVS communicatieadviseurs Suzanne van de Graaf en Svenja Westerduin nemen op initiatief van Logeion een kijkje in de keuken van de NOS. Dé plek waar journalistieke keuzes tot stand komen.

Tussen PR & voorlichting en journalistiek bestaat altijd al een natuurlijke tegenstelling. Door de groei en de toenemende professionalisering van de communicatiesector, maar ook door de inkrimping van de redacties en de grotere omloopsnelheid van het nieuws, lijkt de speelruimte van de journalistiek kleiner te worden. Denkt een journalist hier ook zo over?

De NOS ontvangt dagelijks zo’n 500 tot 700 persberichten. Ze laten het niet na om te zeggen dat ze over de ‘gekochte’ ANP berichten net iets sneller heen lezen. Als je dan bedenkt dat het gemiddelde nieuwsitem maximaal 1,5 minuut duurt, beseffen we ons nogmaals dat je echt met een indrukwekkend verhaal moet komen, wil je kostbare zendtijd bemachtigen. Een communicatieadviseur die een persbericht nabelt? Reuze irritant. Als je bericht écht nieuwswaardig is, dan weet televisieverslaggever Jeroen Wollaars of een van zijn collega’s je zelf wel te vinden. Leuk al die feiten, maar wij laten ons er zeker niet door ontmoedigen.

Als de redactie een woordvoerder belt, dan verwacht de journalist natuurlijk wél direct antwoord op alle vragen. Het liefst spreken ze een medewerker die geen mediatraining heeft gehad, die vertelt net wat meer details. ‘Zodra een verhaal oprecht is, wordt het direct een stuk interessanter’, aldus Wollaars.

Tegelijkertijd bieden zich nieuwe kansen aan. Vertrekkend hoofdredacteur Hans Laroes: ’We bevinden ons in een periode waarin we de journalistiek opnieuw moeten uitvinden. Nieuwsorganisaties worden onderdeel van de netwerken die ontstaan via sociale media. We gaan samen verhalen maken.’ Hier is winst te behalen voor de communicatiesector: journalisten blijven hun onafhankelijkheid (terecht) hoog in het vaandel houden, maar partnerschappen en een gezonde wisselwerking is niet uitgesloten.

Eén ding is zeker, door alle fact en figures van de journalisten laten wij, communicatiemensen ons niet uit het veld slaan. We gaan de uitdaging juist nog meer gemotiveerd aan. Kom maar op met die free publicity projecten. Wij zijn er klaar voor!

Svenja Westerduin
Communicatieadviseur
Mei 2011