Weetje van de week: Elektrisch rijden anno 1908

Weetje van de week: Elektrisch rijden anno 1908

21 oktober 2016

Sinds een aantal jaar wordt er door verschillende politieke partijen hard gewerkt om het Nederlandse wagenpark schoner te krijgen. Diverse partijen streven naar minder verbrandingsmotors en ruimbaan voor elektrisch rijden. Dit lijkt een nieuwe ontwikkeling en een innovatieve oplossing. Maar hoe nieuw is deze ontwikkeling eigenlijk?

Niet zo heel nieuw.  In 1835 werd een van de eerste elektrische voertuigen ontwikkeld door de Groningse hoogleraar Sibrandus Stratingh. De echte doorbraak kwam echter 50 jaar later toen  batterijen ontwikkeld werden. De opmars van de elektrische auto volgde toen snel. In 1908 richtte de Amsterdamse Rijtuigmaatschappij de ATAX (Amsterdamsche Taxameter Automobielen Maatschappij) op. ATAX importeerde een volledige elektrische vloot uit de Verenigde Staten en opende laadstations aan de Keizersgracht en de Beursstraat. Niet alleen was de gemeente Amsterdam groot voorstander van elektrisch rijden vanwege de milieuvoordelen, ook zorgden auto’s met een verbrandingsmotor voor grote schade aan het wegdek door brandstoflekkages.

Helaas kleefden er ook nadelen aan de elektrische taxi’s. Zo lag een ritje vanaf Amstelveen naar Amsterdam Centraal buiten de actieradius van de taxi en gebeurden er diverse ongelukken doordat de auto’s (zo goed als) geruisloos waren. Het grootste struikelblok was echter het imago van de elektrische auto’s. De Amerikanen, die de auto’s voornamelijk produceerden, vonden de stille en schone auto niet mannelijk genoeg. De ontwikkeling en productie werden stilgezet. Toen de voertuigen van ATAX eenmaal aan vervanging toe waren stapte men noodgedwongen over op benzineauto’s

Anno 2016 is het doel van de gemeente Amsterdam zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in de stad in 2025. Amsterdam is hiermee de eerste stad in Europa die de ambitie van schoon vervoer in 2025 heeft vastgelegd. Hopelijk slaagt de gemeente Amsterdam dit keer wél in haar doel. Wellicht in samenwerking met Amsterdamse taxi organisaties?